Fullmåne = sömntjuv?

Sov så sjukt dåligt i natt. Låg och vred och vände i flera timmar och när jag väl somnat vaknade jag snabbt igen. Imorse när väckarklockan ringde trodde jag aldrig att jag skulle orka med dagen. Men det gjorde jag faktiskt även om jag nu sitter här och är riktigt trött. Ikväll blir det nog inte mer avancerade aktiviteter än en kopp te framför någon bra tv-serie (SATC tro?).

Men det här med att jag sov dåligt är intressant. Det var det nämligen fler som hade gjort i natt, bland annat pappa och en på jobbet. Och pappa påpekade att det faktiskt var fullmåne i natt och det sägs ju att man faktiskt sover sämre när det är just fullmåne. Intressant tycker jag men hur mycket är sanning? Detta hittade jag iallafall på apotekets hemsida:


Ger fullmåne sämre sömn? Sover vi sämre när det är fullmåne? - Vi vet inte! säger professor Torbjörn Åkerstedt. Det är ett mycket vanligt påstående att man ligger vaken och stirrar under nätter med fullmåne; man blir orolig, överaktiv och konstig. Vi skulle välkomna studier som kan förklara det. Månen har en stark dragningskraft - den åstadkommer ebb och flod - så det är inte alls omöjligt att också människor kan påverkas på ett eller annat sätt. Man kan jämföra detta fenomen med den "vädersjuka" som många känner av vid vissa klimatiska förhållanden, förändringar i lufttryck, åskfronter och liknande. Vi vet att det är så, men vi vet inte varför.


Så kanske är det fullmånens fel att jag sov så usel inatt, vem vet!? Imorgon är jag iallafall ledig och då ska jag absolut inte ställa någon väckarklocka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback