Busstankar

En tanke slog mig idag på bussen från jobbet. Jag satt nästan längst bak och det var i princip fullsatt. Några stationer innan Odenplan klev det på en gammal tant, hon var nog mellan 70 och 80 år. Hon såg sig omkring men hittade ingen sittplats. Inte förrän hon hade gått genom halva bussen var det en liten kille som erbjöd henne sin plats. Vad är det för fel på folk egentligen? För mig är det självklart att låta äldre sitta ner. Frågan är bara var man drar gränsen, när är man gammal nog för att vara berättigad att få sitta? När vi var i Berlin i somras hände det vid två tillfällen att yngre tjejer ställde sig upp för att min pappa skulle få sitta ner. Detta tyckte han inte var så underhållande, såg de verkligen på honom som en äldre herre som inte klarar av att stå upp på tunnelbanan? Vi andra fick oss ett gott skratt iallafall även om det nog är lite väl överdrivet att resa sig uppför någon i 55-årsåldern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback